We starten onze eerste zondagrit van 2025 op onze vertrouwde parking aan de school in de Zandstraat. Via de Beekstraat en de Shondstraat rijden we naar het Geinsteinde en de Roskamstraat. Aan de Sint-Gillisbaan even links en rechts langs Poelstraat, Zeveneekhoekstraat en Drielindenstraat. Even verder fietsen we de Buitenstraat in en dwarsen de baan Vrasene-Nieuwkerken. We volgen dan de Brandstraat en draaien af naar de Boerenstraat in Beveren. We vervolgen door verkeersarm landbouwgebied om in de buurt van Zillebeek de baan Vrasene - Beveren te dwarsen en via de Klaasdekkerstraat in VLIEGENSTAL te komen.
We bollen rechtdoor tot aan de expresweg die we een eindje volgen om dan over de viaduct naar Verrebroek te rijden. Net voor het binnenrijden van Verrebroek gaan we aan het benzinestation rechtsaf om zo langs gekende wegjes aan het kapelletje opzij van Kieldrecht te komen ©1. We draaien er rechts voor een vrij gedeelte tot de weg van Kieldrecht naar Doel. Hier fietsen we links richting Kieldrecht en aan het volgende kruispunt gaan we de OUDE SLUISSTRAAT in om via de Petrusstraat de Scheldedijk te bereiken.
Na enkele honderden meters fietsen we terug van de Schelde weg en zoeken de Muggenhoek op om dan langs Nieuw Arenberg in Kieldrecht te komen. ©2 Richting Verrebroek rijden we de eerste straat voorbij de Geulkreek in en mijmeren over de vergane kasseiglorie van deze destijds beruchte Lange Nieuwstraat, tijdens een vrij gedeelte tot helemaal op het einde. Links nu en een eind verder draaien we de dijk op, opzij van de Geul. Dan naar Het Kalf via de Eeckbergstraat en verder in Kemzeke langs de Twistkapellekes naar Sint-Pauwels waar we met een werk van barmhartigheid deze clubzondag zegenen.
Ommetje:
Aan de Scheldedijk blijven we deze volgen tot de 1estraat voorbij Emmadorp, waar wij links de Koninginneweg indraaien. Op het eind hiervan 2 x linksaf om op de Parallelweg te komen die we 3 km blijven volgen tot aan de Vercauterenweg (pas onderweg op bij het kruisen van de weg naar Emmadorp !). Deze volgen we rechts, over het bergje tussen 2 dijken door en verder de eerste links de Langestraat in, tot we even voor Muggenhoek terug op het parcours komen van de gwB.
We volgen hetzelfde parcours van de gwB tot ©1 aan het kapelletje opzij van Kieldrecht waar we links Oud Arenberg opdraaien tot in het centrum van Kieldrecht. Hier opnieuw linksaf richting Verrebroek ©2 en we zitten terug op het parcours van de andere ritten.
Vanaf de parking rijden we naar de Beekstraat en verder via de Grouwesteen en de Heerbaan naar Kemzeke. Achter de kerk naar ‘Rustwat’ en de Reepstraat om dan onder de E34 door te rijden naar Het Kalf en even verder de Geul te bereiken. Via slechts enkele meters kasseien komen we in de Kijkverdrietstraat en aan de Lange Nieuwstraat slaan we rechtsaf om aan het 1ekruispunt terug af te slaan, steeds rechtdoor te volgen en langs de Statenboomweg aan de Hoogeweg te komen.
Via de mooie, met bomen omzoomde Beerweg en enig draaien en keren komen we tot vóór Graauw, waar we de Willem Hendrikstraat en Paalseweg volgen tot aan de Scheldedijk in PAAL. Meteen starten wij een ‘vrije vlucht’ die doorloopt over westelijke dijk van het Hedwige-Prosper overstromingsgebied die eind 2022 werd voltooid.
We draaien 180° terug, brengen een bezoekje aan PROSPERPOLDER en zoeken de Muggenhoek op voor de start van een tweede vrij gedeelte langsheen de Waaslandhaven tot het kapelletje in de Oud Arenbergstraat. We draaien daar in en rijden achter Verrebroek door, tot we op de grote baan naar Vrasene komen. Juist vóór de E34 draaien we rechtsaf tot aan de Zalegemdijk waar we linksaf volgen en langs de Zijpstraat tot (Groot) Laar rijden. Nu gaat het steeds ‘rechtuit’ langs Laarstraat, Baarstraat, ‘s Hondstraat en Beekstraat tot aan ’t lokaal.
Ommetje: Ons ommetje situeert zich even voor de Graauwse Kreek. Waar de gwB rechts langs de kreek fietst, nemen wij nog even rechtdoor naar Graauw. We dwarsen de grote weg en komen een eind verder via de Oude Graauwse-, Schenkel- en Vitshoekdijk in de Roverbergsestraat.
Steeds rechtdoor en verder links en rechts tot aan de Lange Nieuwstraat waar wij rechts fietsen naar Kruispolderhaven. Hier gaat het links naar den dijk en verder naar Paal.
Wij rijden langs de Beekstraat tot aan de Bunderstraat en fietsen van daaruit naar Het Kalf. Eens Meerdonk voorbij, gaat het via de Molenhoekstraat rechtstreeks naar Kieldrecht, waar we de Nieuw Arenbergstraat nemen tot Muggenhoek. Hier zoeken we de Langestraat op en dan vereren we het vlakbij gelegen PROSPERPOLDER met ons bezoek. Via de kortste weg nu naar Pillendijk om dan aan het kapelletje van Oud Arenberg even aan te sluiten op het parcours van gwB en achter Verrebroek door naar de grote baan naar Vrasene te rijden. Hier fietsen we echter rechtdoor langs de Binnendijk en de Ruiterstraat naar Zalegemdijk. Na de Zijpstraat volgen we de Samelstraat naar Sint-Gillis waar we de Bosstraat nemen om uiteindelijk onze eindbestemming Sint-Pauwels te bereiken.
Onze club krijgt in Klein-Sinaai opnieuw een eigen fietsenzegening en we proberen ervoor te zorgen dat de 3 groepen gescheiden aankomen aan de grot van de fietsers, zodat niemand daar te lang moet wachten. Wij vertrekken langs de Provinciale Baan naar Kemzeke, waar we links afslaan om via de Nieuwstraat en de Gelaagputten in Stekene aan te belanden ©1. Even R-L naar de Potaarde en de Heistraat en dan links de kronkelende Prinsenstraat in waar de leden achteraan in de groep hun conditie wat kunnen opvijzelen. De Bergstraat ten einde en we rijden zuidwaarts om via de Pannenhuisstraat de O.L.V-kerk van Klein-Sinaai te bereiken voor de FIETSENZEGENING.
Na de zegening fietsen we langs de Pereboomsteenweg naar de E34 die we volgen tot aan het verkeerscomplex in Moerbeke. Wij fietsen hier over de viaduct en daar begint een vrij gedeelte waarbij we eerst lange tijd de autostrade langsrijden en aan de Langeledebrug rechts afslaan. Op het eind zoeken we de Oudenburgse Sluis op en komen op de Molenstraat terecht waar een vrij gedeelte wacht dat ons via de Middenweg op ‘De Ratte’ brengt. Natuurlijk willen we dan ook ‘De Muis’ niet missen en zo blijven we boven Zuiddorpe om even verder op de weg naar Axel te komen. Wij nemen de parallelweg en verder rechts de EERSTE VERKORTING, een mooie weg waar je in een S-bocht aan de Fortdijk van de vroegere Spaanse verdedigingsgordel komt en waar ook een zeer mooie kreek ligt. In Nieuwe Molen fietsen we linksaf en ©2 aan de kreek ‘het Groote Gat’ nemen we de TWEEDE VERKORTING, die ons terug aan de weg van Hulst naar Axel brengt. Even vóór Absdale leiden de Plaatstraat en de Heidestraat ons naar de Drie Hoefijzers. We slaan daar de Lekestraat in en volgen wegen door de bossen naar de viaduct over de E34. Via de Kiekenhaag fietsen we naar het industriepark en we beëindigen onze rit via de Kwakkel en Klapdorp, terug naar ons lokaal, voor de afsluitende ‘zegening’.
Ommetjes
We volgen de gwB-route tot voorbij de gelaagputten in Stekene ©1, waar we de Blauwe wegel nemen en deze oude spoorwegwegel blijven volgen tot in Klein-Sinaai.
Na de fietsenzegening volgen we de Spelonckvaart naar Moerbeke en nemen daar de Drongendreef om de Kruisstraat over de E34 op te zoeken. Even voor de Rode Sluis nemen we binnenwegjes naar Nieuwe Molen en sluiten – zònder de Eerste Verkorting – terug aan op het parcours ©2.
Deze rit leidt ons soms langs wegjes die we minder vaak nemen. We vertrekken langs de provinciale baan tot juist in de bebouwde kom van Kemzeke waar we rechts afslaan, achter de kerk van Kemzeke rijden en op het einde van de Holstraat naar rechts gaan. Even later rijden we onder de E34 door, voorbij het Kalf ©1, aar De Klinge en fietsen dan naar het aansluitende (Nederlandse) Clinge om zo langs het noorden van de Clingse Bossen naar SINT-JANSTEEN te rijden. In het centrum van Sint-Jansteen rijden we via Oude Drydijck en Polderstraat naar de Tolweg. Even verder over enkele waar we zelden komen: de Plattendijk en ©2 rechts op de Hogeweg die ons op de parallelbaan tegen de grote weg van Hulst naar Kruiningen brengt. Niet voor té lang, want even verderop buigen we af en kruisen de weg van Ter Hole naar Zaamslag. We fietsen via alweer minder bekende wegjes via Margaretsedijk en Grafelijkheid tot in het centrum van Vogelwaarde en via het Ruischendegat binnenin naar ’t VEER toe.
We kruisen opnieuw de weg naar Zaamslag en er dient zich een vrij gedeelte aan waarbij je de beschrijving onderaan goed moet lezen. Opletten ook, want het is hier niet zo verkeersvrij als aan de dijk. Onder Steenovens door naar de Bosdreef tot juist voor Axel waar het vrij gedeelte eindigt.
We vervolgen onze weg langs de Eerste Verkorting naar het rondpunt onder Axel waar een tweede vrij gedeelte begint langs de N258 tot aan het rondpunt van de Kijkuit ©3. Via de Axelsestraat en de Fortdijk komen wij opzij van Koewacht uit en aan de landsgrens, waar wij even richting Stekene nemen en daarna naar de expresweg fietsen. Over de gekende brug en langs de Verkenstraat komen we aan den Heikant en langs de Potaarde en de Kwakkel komen we terug in Sint-Pauwels.
Ommetje: Aan Margaretsedijk rijden we rechtdoor onder Pauluspolder door tot aan de rand van Vogelwaarde waar het rechts gaat naar het Vogelfort en rechts van Kamperhoek naar Kampen om aan het Hellegat bij de Scheldedijk uit te komen. We volgen deze even tot aan en via Kampersedijk komen we in Poonhaven. We vervolgen onze weg richting de Zaamslagsedijk en via Aandijkseweg die ons tot aan het Veer brengt, waar we terug inpikken op het parcours van de gwB.
We volgen de provinciale baan tot Kemzeke waar we onze gebruikelijke weg naar Het Kalf volgen maar via de Rode Moerstraat een ommetje maken naar De Klinge. Even verder via het rond punt op de grens in Kapellebrug en dan ons klassiek binnenbaantje tot we SINT-JANSTEEN bereiken. Wij maken er een ommetje met wat gedraai en gekeer en kruisen de weg van Hulst naar Koewacht om voorbij een mooi kreekje en de typisch Hollandse volkstuintjes ©1 op het A- en B-parcours aan te sluiten.
©2 Aan de Hogeweg fietsen we linksaf en onder het Groot Eiland door naar de KIJKUIT, waar we naar de Tweede Verkorting fietsen. We blijven parallel met de N258 tot aan het rondput van de Kijkuit ©3 en komen daar terug op het parcours van de gwA en gwB.
Voorstel van Bart Blomme
grA: 146 km Doornzele 09:00
grB: 126 km Doornzele 09:00
grC: 91 km Doornzele 09:00
We beginnen onze eerste grote rit van 2025 aan de kerk van Doornzele, een deelgemeente van Evergem. Doornzele ligt op ongeveer 28 fietskilometers van Sint-Pauwels, wat het een ideale bestemming maakt voor wie wat extra kilometers wil afleggen. Houd er wel rekening mee dat je extra tijd moet inplannen voor de veerboot Terdonk – Doornzele. Met de auto is het 35 kilometer via de Zelzate-tunnel.
Doornzele is nu een stukje bewoning midden in de Gentse haven. De eerste vermelding van Doornzele dateert van 966. Het huidige dorp ontstond om de Dries en ontwikkelde zich verder toen hier in 1234 een abdij werd gesticht.
Ook vroeger was er al een vaart ten oosten van het dorp, de Sassevaart, waarvan de werken in 1549 zijn beëindigd. De afmetingen van de Sassevaart waren toen 1,60 meter diep en 19 meter breed. Deze Sassevaart kan je ook zien als een tussenstap van het Gentse streven om Gent via het water te verbinden met de zee.
We starten aan de kerk van Doornzele en fietsen langs de ‘Ovaal van Wippelgem’ naar de andere kant van de R4, de ring rond Gent. Daar gaan we door de dorpskern en passeren het kasteel Van Wippelgem, eerste vermelding in 1375 en volledig herbouwd in 1892. Nu is het in bezit van de gemeente Evergem, waardoor het kasteelpark vrij toegankelijk is.
Even verderop steken we in Hulleken, ook een deelgemeente van Evergem, de N456, gewestweg tussen Gent en Watervliet (NL), over en even verder de spoorlijn Gent – Eeklo
Even verder passeren we door de dorpskern van Belzele en langs de dorpsrand van Lovendegem om dan over het kanaal Gent-Brugge te fietsen.
Meestal langst smallere wegen gaat het naar Nevele, waar we het Schipdonkkanaal oversteken. De grC rijdt van hieruit boven Vinkt naar Kanegem.
Kanegem Is het geboortedorp van onze ijzeren Briek, zijn officiële voornaam is Albéric Schotte, waar aan de kerk een standbeel staat. Briek wordt vaak 'De Flandrien' genoemd. Dit uiteraard omdat Briek Schotte omwille van zijn hoekige en werkende stijl hét type-voorbeeld is van een Flandrien. Briek is geboren op 7 september 1919. Bij zijn eerste deelname aan een wielerwedstrijd ontdekt hij dat je met koersen geld kan verdienen. Dat was voor hem het sein om te stoppen met op de boerederij te werken en geld te verdien met wielrennen. Het werd al snel duidelijk dat Brieks voorliefde voor het wielrennen uitmondde in een glansrijke carrière. Hij nam 20 keer deel aan de Ronde van Vlaanderen en won deze Vlaamse klassieker in 1942 en 1948. Hij werd in 1948 en 1950 wereldkampioen, nam vier keer deel aan de Ronde van Frankrijk waarin hij in 1948 als tweede eindigde. Briek zijn gevleugelde woorden over de koers: “Koersen is simpel. Ge moet zere rien als ge zere moet rien, en als ge nie zere moet rien moej'je nie zere rien”.
Briek Schotte overleed op 4 april 2004, en dan nog wel heel symbolisch op de dag van de Ronde van Vlaanderen.
Na de middagpauze gaat het verder langs Pouke, waar we even passeren langs het Kasteel van Poeke. De oorspronkelijke burcht is gebouwd in het eerste kwart van de 12de eeuw. Het huidige waterkasteel dateert van 1750 en is gebouwd in neoclassicistische stijl en bevindt zich in een uitgestrekt park met talrijke dreven, die publiek toegankelijk zijn. Het uitgestrekte kasteeldomein blijft herkenbaar als een laat-19de-eeuws adellijk landgoed met hier en daar een accent uit de 20ste eeuw.
In Bellem gaan we terug over het kanaal Gent-Brugge, om verder via smallere binnenbaantjes naar Zomergem, waar we terug het Schipdobkkanaal oversteken. Dan fietsen we tussendoor naar Beke om van daar de Lieve te volgen. De Lieve, het oudste kanaal van Vlaanderen, loopt van Gent naar Damme, waar het met een zeesluis, de Gentse Speye, aansloot op het Zwin, wat toen nog een bevaarbare rivier was. De Lieve is ontstaan uit noodzaak, voor 1251 hadden de Gentse schippers het moeilijk; ze konden alleen via de Schelde naar de zee. De economische bloei van die tijd vroeg om betere verbindingen. Het is dus ook een streven van Gent om een rechtsreeksere verbinding met de zee te hebben. De Lieve is ongeveer 6 meter breed en amper een meter diep en was geschikt voor boten tot 5, 6 meter lang, die tot 5 ton goederen konden vervoeren.
Dan gaat rijden we door Sleidinge, het geboortedrop van wijlen Wilfried Martens die bijna de volledige periode van 1979 tot 1992 premier van België was. Verder langs het Waterspaarbekken, waarvan we enkel de hoge dijken zullen zien, en Kluizen terug over de R4 via het ‘Ovaal van Wippelgem’. Dan langst de havenweg terug naar Doornzele. Juist voor we Doornzele binnenrijden passeren we nog een aantal containers, die het kunstwerk 'Speybank' vormen. Ze zijn daar zeer zorgvuldig op elkaar gelast, het zou zowaar door het kraanwerk van onzen Sven kunnen geweest zijn.
Zo komen terug aan de kerk van Doornzele.
De grA en gr B maken na Nevele een ommetje: ze rijden via Schave naar de Leie en volgen de Leie tot aan Sint- Eloois-Vijve, om daar de Leie over te steken. Vandaar naar Desselgem, deelgemeente van Waregem. Hier woonde jarenlang Briek Schotte. We passeren er een stalen kunstwerk met onder meer profielen van Briek Schotte en opschrift ‘BRIEK/ SCHOTTE/ 1919 2004/ VALKENBURG/ MOORSLEDE’, verwijzend naar de wereldtitels die Schotte in Valkenburg (1948) en Moorslede (1950) behaalde. Daarboven hangt aan een gevel het portret van Briek, een kunstwerk op groot zeildoek van vier op zes meter met een zwartwitfoto van de hand van fotograaf Stephan Vanfleteren.
De grB rijdt via het kasteel van Wielsbeke naar Kanegem.
De grA maakt nog een grote lus rond Oostrozebeke en dan langs de rand van Tielt naar Kanegem, om daar de weg te vervolgen van de grC.
Tot Kemzeke volgen we de Zandstraat en slaan aan de lichten af naar Stekene via de Nieuwstraat. Voorbij de Kiekenhaag beklimmen we de viaduct over de E34 en via de Hellestraat en de Ellestraat komen we op de ‘Nederlandse Heikant’. We vervolgen tot Absdale, kruisen voorzichtig de baan Hulst-Axel en voorbij de Fransestraat maken we een grote lus ROND HET GROOT EILAND. Via de Groot Cambrondijk passeren we daarbij Luntershoek ©1, waar we rechtdoor vervolgen tot onder Zaamslagveer. Daar volgen we een eind de Oude Zeedijk maar maken via de Pouckedijk een ommetje rond de Boschkreek om terug aan de Oude Zeedijk en Kijkuit te komen. De Derde Verkorting brengt ons aan 't rondpunt van de baan Axel-Hulst.
We rijden zuidwaarts en volgen de Axelsestraat tot we scherp links afslaan in de Fortdijk ©2; een goeie km verder rechtsaf in de Sandersstraat tot de hoofdstraat van Koewacht die we recht oversteken. Aan het einde links-rechts door het kleine ‘Koewachtbos’ en steeds rechtdoor volgen naar de Rode Sluis en langs de Grote kreek. We zijn dan aan de Papdijk en rijden van daaruit terug over de viaduct van de E34.
Langsheen deze ‘Expresweg’ rijden we vrij gedeelte tot de Pereboomsteenweg en vervolgen naar Klein Sinaai. Rechtover de kerk fietsen we richting Polken en maken een ommetje naar den Berg en de Wildernis. In Stekene ©3volgen we de Bormte en de Kwakkel om van daaruit snel on lokaal, de voetbalkantine van Herleving Sint Pauwels te bereiken.
2 extra lussen:
Bij het terugkomen begint het vrije gedeelte even voorbij het viaduct over de E34. Eerst langs deze expresweg tot de afslag naar Klein-Sinaai; daar volgen we rechts tot aan het binnenrijden van Klein-Sinaai (5,4 km).
We volgen gedurende lange tijd het parcours tot in Luntershoek ©1, waar we vie de Nieuwe zeedijk rechtstreeks naar Kijkuit rijden en terug aansluiten op het parcours van gwA en gwB. We volgen even het parcours tot Fortdijk ©2waar we rechtdoor rijden en op de baan richting Heikant slaan we scherp rechtsaf de Tragel in. Eens Koewacht voorbij nemen we de Vennestraat om daarna de parallelweg van de E34 te volgen en deze over te klimmen naar de ‘Belgische Heikant’. Op het eind van de Molenbergstraat sluiten we terug aan bij de gwB ©3.
Voor deze ‘binnenlandse’ rit rijden we vanaf de parking via de Beekstraat en de Baarstraat naar ’t Hoogeinde. Langs het rondpunt van de Dagsterre (waar de ondertussen afgebroken feestzaal Moleken en later ‘Art Nouveau’ was), gaat het richting Nieuwkerken maar we blijven er noordwaarts van, om aan Bautenshoek af te slaan naar Vrasene. Hier laten we de dorpskern links liggen en komen aan de Mosselbank ©1 waar we de baan naar Beveren dwarsen en de Vliegenstal bereiken. Rechtsaf de Broekstraat in en steeds rustig rechtdoor volgen langs Muildam en Singelberg (Kasteelstraat) tot in Melsele.
Met voor sommigen een nostalgisch gevoel rijden we de kapel van GAVERLAND voorbij en aan de N450 Melsele Kallo draaien we linksaf. Even verder komen we op de Melseledijk die ons over de E34 leidt naar Kallo. We bollen over de Melkader en aan de Kallosluis zoeken we de vrije sluiskant op om dan ©2 via de Oudedijk rondom de inrit van de LIEFKENSHOEKtunnel te fietsen. Onderweg passeren we de halte van de fietsbus die havenwerknemers gratis van de linker- naar de rechter Scheldeoever brengt.
We duiken nu echt de Waaslandhaven in en passeren over de Deurganckdoksluis, de grootste ter wereld. Geen ongerepte natuur hier, maar deze industriële en vooral logistieke site is toch wel imponerend. Op zondag kan je hier nog rustig rondkijken, een immens verschil met de drukte op werkdagen.
Op het eind van de Sint-Antoniusweg ©3 volgen we lange tijd rechtdoor de Oostlangeweg tot we in Oude Doel de nieuwe ‘Belgische’ Scheldedijk oprijden die we aan de infokeet terug verlaten. Twee maal scherp afdraaien en we komen op de Westlangeweg, waarna we via de Hogendijk (Middenstraat) en Oud Arenberg het centrum van Kieldrecht bereiken. We draaien er de Molenstraat in en komen in Meerdonk terecht ©4 waar we langs de Dijkstraat de Geul bereiken en ook ’t Kalf. Verder niet onze klassieke weg want we maken nog een klein ommetje langs de Aststraat om dan langs de twistkapellekes ons lokaal te bereiken.
Ommetjes:
We volgen de gwB tot de Mosselbank ©1 en sluiten via de Kromstraat in de Broekstraat terug aan. Voorbij de Kallosluis ©2 blijven we iets verder weg van LIEFKENSHOEK door via het fietspad links naast de Ploegweg eveneens de Deurganckdoksluis te bereiken. We komen vandaag niet in Doel maar ©3 draaien de Blikken op om zo de Hogendijk (Middenstraat) te bereiken. In Meerdonk ©4 nemen we de Turfbanken om via de Lange Meersstraat en de Zalegemdijk over de E34 in de Trieststraat te komen. Deze rustige weg volgen we tot in Sint-Gillis om dan langs de Houtvoortstraat en de Aststraat terug aan te sluiten.
Copyright © De Wilde Steven