april

zaterdag 5 april


gwB: Naar Klein Brabant, 72 km


We vertrekken voor deze ‘Buitenlandse’ zondagrit langs de Beekstraat richting Nieuwkerken. Daar dwarsen we de baan Sint-Niklaas - Vrasene en kiezen dan resoluut zuidwaarts om langsheen ‘De Ster’ en onder de E17 door, in Temse aan te belanden.

We rijden de Schelde over en komen zo na 15 km in KLEIN BRABANT aan, een streek waar het bijzonder aangenaam fietsen is, mede door de overwegend verkeersluwe wegen en zijn rustgevende ‘natuur’.

Aan ‘ ’t Sas ‘ rijden we de benedendijkse weg op richting Weert om even verder af te slaan naar Branst. We volgen nu de weg naar Mariekerke - wel bekend van zijn palingfeest - en vervolgen naar Sint-Amands. Steeds langs rustige wegen rijdend komen we in de Smissenwijk en draaien noordwaarts, opzij van Oppuurs. Aan het Fort van Bornem ©1 draaien we terug af richting Oppuurs, dat we voorbijrijden en even verder op de Meir ook ‘vrij’ achter ons laten tot we de weg naar Liezele oprijden. Daar voorbij krijgen we toch een iets drukkere weg die ons naar de rand van Puurs brengt. Even verder dwarsen we aan de verkeerslichten de drukke N16 en keert de verkeersrust weer terwijl we langs Eikevliet pedaleren. Of het éven rustig blijft in het vrij stukje dat nadien volgt, valt te betwijfelen, maar op het eind ervan krijgen we in Hingene alvast een mooi zicht op het park én het Kasteel D’Ursel. We verlaten Hingene en via het fietstunnelcomplex aan de N16 ©2 verkennen we nog een laatste vreedzaam deeltje van Klein Brabant, namelijk het Buitenland van waaruit we, met een vrije vlucht er bovenop, al snel terugkomen aan de Temsebrug.

De terugweg vatten we aan langs het station van Temse en rechtdoor, rechtaan komen we in Velle. Midden de Haasdonkse bossen fietsen we naar ’t Ster en door het centrum van Nieuwkerken, om dan langs Zeveneekhoek en de Roskam terug in Sint-Pauwels aan te belanden. 


gwA: Naar Klein Brabant, 83 km 


In Sint-Amands fietsen wij verder zuidwaarts, dwarsen de provinciale weg N17 en fietsen rechtdoor naar Opdorp. Aan het Kasteel Van Opdorp draaien we af en even verder komen we aan het monument drieprovinciën, waar het raakpunt van Oost-Vlaanderen, Antwerpen en Brabant, en tevens het geografisch middelpunt van Vlaanderen zich bevinden.

We maken ons lusje rond door af te slaan naar Lippelo en van daaruit terug te keren tot het centrum van Oppuurs om dan terug aan te sluiten op het parcours richting Bornem.


Vrije gedeelte


  1. Vanaf de Meir in Oppuurs de baan steeds rechts meevolgen tot een T-weg.
  2. Aan de wegsplitsing voorbij Eikevliet steeds de kronkelende weg rechtdoor volgen en aan een T-kruispunt helemaal rechts tot in Hingene, met zicht op het Kasteel D’Ursel.
  3. De weg naar Buitenland steeds benedendijks volgen en juist daar voorbij de dijk oprijden tot de brug.


gwC: Naar Klein Brabant, 56 km


Tot over halfweg volgen we het gwB-parcours, maar voorbij het Fort van Bornem ©1 fietsen we rechdoor naar Bornem en doorkruisen het centrum de gemeente. Aan de fietserstunnel onder de N16 ©2 sluiten we terug aan op het parcours.

 

zondag 6 april


gwB: Hengstdijk – Reuzenhoek, 71 km


Vanaf de parking langs de Provinciale baan tot onder Hulst waar we, voorbij de afslag naar Sint-Jansteen even richting Clinge rijden en dan links tot en door de woonwijk fietsen. We steken door tot even voorbij Zeegat en nemen vóór Zandberg de Langedamsedijk tot in Scheldevaartshoek. Langs ons welbekende wegen komen we in Roverberg en op de hoge dijk boven Lamswaarde, die we rechtdoor volgen tot we juist boven Kuitaart op de weg naar Perkpolder uitkomen.

Het mooie fietsen op en langs de dijken steekt schril af tegenover het rijden op een fietspad langs een drukke weg die de N689 toch wel is! Gelukkig duurt dat niet te lang want een eindje noordwaarts dwarsen we die drukke weg voor een schitterend stukje fietswerk langs DE VOGEL: een prachtige kreek, die ons in HENGSTDIJK brengt. Rechtdoor naar Oude Stoof en vóór Kampen draaien we de Dijk van de Kleine Hengstdijkpolder op die we snel verlaten om bij het gemaal Kampen te komen. Hier gaat het In sneltreinvaart langs de Scheldedeijk tot juist voorbij De Griete. 

Links naar Val en REUZENHOEK dat we doorrijden tot in Zaamslagveer. De baan over en steeds rechtdoor tot we de Kijkuit voorbijrijden en ©1 het rondpunt ¾ rondrijden tot de manège waar we Drie Hoefijzers opzoeken en Vlaanderen binnenfietsen langs de Lekestraat. Door het bosrijke gebied van de Kemel komen we in de Hellestraat en over de E34; we volgen de Kiekenhaag naar de Potaarde en komen dan langs de Kwakkelstraat en ’t Lijkvelde aan het einde van deze rit in Sint-Pauwels.


gwA: Hengstdijk – Reuzenhoek, 82 km


Ommetje:

We volgen de Dijk van de Kleine Hengstdijkpolder rechtdoor richting Kloosterzande en nemen de Hooglandsedijk. We maken dan een lus rond Ossenisse langs de Oostdijk en komen in Knuitershoek op de dijk, waar het vrij gedeelte begint.


Vrije gedeelte


Vanaf gemaal Kampen (gwB, 5,9 km) of Knuitershoek (gwA, 9,9 km) tot aan de Griete.


gwC: Zeildijk – Luntershoek, 51 km


We volgen de provinciale baan slechts tot in Kemzeke waar we de gekende weg naar Het Kalf en De Klinge-Clinge volgen. Voorbij Zeegat nemen we even het fietspad richting Hulst maar verlaten dit al snel en komen in Schuddebeurs op de ZEILDIJK en de Notendijk, waarna we in Terhole komen en even de weg naar Perkpolder volgen. We dwarsen deze weg al heel snel en aan het kruispunt vóór Vogelwaarde gaat het zuidwaarts naar LUNTERSHOEK. Via de Sasdijk krijgen we de Kijkuit in het zicht en ©1 daar vervolgen we onze weg via hetzelfde parcours als de A- en de B-rit.

 

Zaterdag 12 april

Voorstel van Wim Dhollander


‘Grensoverschrijdende’ Kempen

grA: 163 km Merksplas 09u00
grB: 137 km Merksplas 09u00
grC: 102 km Merksplas 09u00


A-rit:


Vertrekken doen we op de parking van de Merksplaskolonie in de Kapelstraat. Deze landloperskolonie werd opgericht in 1826 door Willem-Frederik I van Oranje, ja die van de zovele kanalen, Gentse universiteit, … Hier werden de landlopers tewerkgesteld in talrijke ambachten en boerderijen tem 1993. De huidige gebouwen worden gebruikt als gevangenis en opvang illegalen. Even verder rijden we door de Wortelkolonie, dit was het ‘vrije’ gedeelte en Merksplas het ‘opgesloten’ gedeelte! Vanaf nu begint ons geflirt met de grens, die hier de gekste kuren uithaalt. Dit doolhof dateert al van 1190. Doordat de hertog van Brabant en het graafschap Holland, elkaar stukken land cadeau deden. Ook de vrede van Munster 1648, waar de grens herverdeeld werd, of de samenvoeging tussen Noord en Zuid in 1815 konden het probleem niet oplossen. Zo zijn er nu nog 30 ‘enclaves’ 22 Belgisch en 8 Nederlandse. De huidige grenzen lopen nog steeds door elkaar in straten en huizen en zijn sinds 1974 officieel herkend! Na 13 km rijden we in ‘Zondereigen’ de eerste maal de grens over. Rechts zien we een nagebouwd schakelhuisje van de Dodendraad. Als grensbewoners weten we natuurlijk goed wat dat is! Op verschillende plaatsen in het Waasland vind je ‘reconstructies’! Deze 323 km lange elektrische dodelijke draadversperring tussen België en het neutrale Nederland, was bedoeld om tijdens WO I, spionage, deserteurs, oorlogsvrijwilligers, smokkelen, … tegen te houden. Deze versperring was tot 3 meter hoog en stond onder 2000 volt wisselspanning. Aan beide zijden extra prikkeldraad om mens en dier op afstand te houden. Ondanks dit vonden vele honderden de dood door deze draden! Op km 14 volgen we 1 km het Bels Lijntje, waarvan 500 m op een Belgische enclave, een fietspad dat op de oude spoorweglijn Tilburg-Turnhout loopt! Nu fietsen we door de mooie polders opzij van Baarle-Nassau, om na 24 km in Poppel, deelgemeente van Ravels, terug België binnen te rijden. Poppel ligt middenin de derde bult van de provincie Antwerpen, dus je weet het al, km 31 rijden we terug Nederland in! Doorheen een mooie afwisseling van heide, weiden en bossen, langsheen mooie boerderijen,… komen we op km 39 aan de Flaestoren, uitkijktoren over het natuurgebied de Flaes en Goor! We blijven nog even fietsen door de mooie natuur van Noord-Brabant. Om na 46 km in het dorpje Netersel en Casteren te passeren. In Hoogeloon met typische kerk in kempengotiek, zijn verschillende Romeinse archeologische sites te vinden! In het dorpje Eersel km 57, roepen de vele uitnodigende tavernes ons naar binnen, maar helaas nog te vroeg. Km 64 passeren we Bergeijk en langs het gehucht Borkel, met dito molen, komt terug de grens in zicht km 75! Even verder zijn we aan één van de bezienswaardigheden in deze rit, de Achelse Kluis, km 78. Deze ‘ermitage’ werd gesticht in 1686, als ‘katholiek’ bolwerk aan de Spaanse kant, na de 80-jarige oorlog! Na een ‘onderbreking’ tijdens de Franse revolutie was dit St- Benedictusklooster-abdij een centrum van allerlei activiteiten: washuis, drukkerij, bakkerij, boerderij, koperslagerij, (mis)wijn-, kaas- en botermakerij, mout en brouwerij, enz. Vanaf 1850 werd hier de huidige ‘Achelse kluis’ gebrouwen, tot 2023 een trappist, nu abdijbier omdat de abdij verkocht is! Ons geflirt met de grens gaat nog even verder tot km 88. Vanaf nu blijven we langs de Belgische kant! De mooie natuur nemen we mee, eerst door ‘De Bever’, en dan ‘De Groote Heide’, waar een ‘ravel’ ons tot in het centrum van Neerpelt brengt km 99, tijd voor de boterhammen! Terug op krachten rijden we langs het kanaal Bocholt-Herentals 1846! Dit verbindt over 60 km de Zuid-Willemsvaart met het Albertkanaal. Tot de uitbouw het Albertkanaal 1930, was het de belangrijkste Limburgse waterweg tussen Maas en Schelde. Eerst was het vooral (kwarts)zand dat hierlangs vervoerd werd, later kwam er ‘spriet’ bij, een soort turf, dat dicht aanleunt bij bruinkool! Maar omwille van het vervuilend karakter al lang niet meer gebruikt! (In Duitsland nog steeds een van de belangrijkste energiebronnen!) We maken een ommetje langs de ‘Vossemeren’ km 109 en verder richting de abdij van Postel, km 121! De geschiedenis van deze Norbertijnenabdij gaat ook terug tot in de 12de eeuw. Van de verschillende gebouwen is de St-Niklaaskerk, in laat-romaanse stijl de oudste, een bezoek zeker waard. Het gastenverblijf is ook reeds zeer lang gekend, zeker onder de Compostelabedevaarders! Aan de ringmuur valt zeker naast de poortgebouwen het gerestaureerde ‘pestgebouwtje’ op. Ook in deze abdij werden steeds verschillende activiteiten beoefend, met nog steeds het gekende postelkazen, – bier, enz! We vervolgen onze weg rond Retie en zetten koers door de weiden en velden naar de hoofdstad van de Kempen, Turnhout. Op km 138 passeren we aan de Priorij van Corsendonk, het lijkt wel de abdijroute vandaag! Deze priorij is nu vooral gekend voor zijn bier, de feest – en evenementenruimten. Wij rijden rond Oud-Turnhout langs Oosthoven het mooie stadje Turnhout in. Het zou zonde zijn dit mooie historische centrum te negeren, vooral de kerk, kasteel, begijnhof en Warande zijn zeker een bezoek waard, maar nu niet! Ter hoogte van de jachthaven komen we aan het kanaal Dessel – Schoten. Aan dit kanaal werd 20 jaar gegraven en was in 1875 klaar. Omwille van de vele, te kleine sluizen, 10 stuks die 28 m overbruggen, tegenwoordig vooral voor pleziervaart! Als we in Beerse km159 het kanaal verlaten komt de kolonie snel in zicht. Opzij van de parking is de Brasserie ‘Colonie 7’ om de dag af te ronden! 

B-rit:

Terwijl de A-rijders in Bergeyk km 64 nog een ommetje richting Achelse Kluis maken. Rijden wij door het natuurgebied ‘De Wulp’ naar de stopplaats in Neerpelt km 78. Na de middag doen de A-rijders voor Turnhout nog een ommetje langs Schuur- en Oosthoven.

C-rit:

Deze volgt tot km 48 in Casteren hetzelfde parcours als de 2 andere ritten. Hier rijden ze naar de Abdij van Postel km 66, waar ze terug aansluiten op het B-parcours!

zondag 13 april


gwB: Duikeldam in ’t dubbel, 72 km


Vanuit Sint-Pauwels fietsen we langs de Beekstraat helemaal rechtuit tot het Hoogeinde. Het gaat dan richting Vrasene langs de Blauwe Staak ©1 en zoeken daar het Klein Laar op, waarna enig gemanoeuvreer ons voor de eerste keer aan de DUIKELDAM brengt.

Aangezien ons  rechtdoor de weg versperd wordt door de E34, draaien we het brede fietspad op naast deze ‘Expresweg’ en komen aan de viaduct van de baan Vrasene-Verrebroek. Over de brug en onmiddellijk afslaan naar de Schoorstraat die vroeger in kassei lag en wat verder zijn we voor de tweede keer in de DUIKELDAM, die door de E34 in tweeën werd gesneden. ©2 Het gaat nu opzij van Meerdonk naar de Lange Nieuwstraat waarna we, met Kieldrecht rechts van ons, over de ‘ Grote Geule’steeds rechtdoor fietsen tot op de Beerweg  die we na het heuveltje alweer verlaten. Hier in de Koningin Emmapolder nemen we de Zeedijk van de Prosperpolder naar de Vercauterenweg. We laten dan ook het tweede deel van de Zeedijk van de Prosperpolder onder onze wielen doorschuiven en zijn aan de Westerscheldedijk die ons langs Emmadorp en Paal brengt ©3 en heel wat kilometers verder doet aanbelanden in Walsoorden.

Wij draaien aan het haventje links weg naar Kruisdorp en wat verder zijn wij in de Nederlandse Lange Nieuwstraat op weg naar Kruispolderhaven. Zo ver fietsen we niet want al heel snel slaan we af naar Lamswaarde en via de Zeildijk gaat het naar Schuddebeurs, waar wij de Veldstraat nemen die ons op de weg van Hulst naar Zandberg brengt. Even links mee, en wat verder ©4 langs ’t Zeegat naar Clinge en De Klinge.

Van hieruit fietsen we naar Het Kalf en langs de sportpleinen van Sint-Gillis in de Houtvoortstraat. Via de Heerweg komen we nog aan de Twistkapellekes en slaan we aan ‘De Kruisstraat’ af naar ons lokaal. 


gwA: Duikeldam in ’t dubbel, 82 km


Ommetje: Even vóór de Vercauterenweg gaat het rechtsweg naar de Langestraat, waarna de Engelbertusstraat ons naar de Nieuw-Arenbergstraat leidt die we helemaal ten einde fietsen. Linksaf en even verder de Westlangeweg in waarna we de nieuwe Scheldedijk opfietsen naar Prosperpolder. Aan de Petrusstraat laten we dit vredige gehucht achter ons en komen aan de Scheldedijk die we volgen via Emmadorp en Paal tot in Walsoorden … en dat is een heel eind.


Vrije gedeeltes:


Voor de gwA: vanaf de Petrusstraat de Scheldedijk blijven volgen tot in Walsoorden (14,1 km).

Voor de gwB en gwC: vanaf de Zeedijk van de Prosperpolder de Scheldedijk blijven volgen tot in Walsoorden (13,6 km).


gwC: Wég van Duikeldam, 54 km


We volgen het parcours tot voorbij de Blauwe Staak ©1, waar we niet rechtsaf naar Duikeldam maar wel links de Zijpstraat opzoeken en de kortste weg nemen naar de Zalegemdijk. In de Bloempotstraat komen we terug op het B-parcours ©2 en krijgen langsheen de SCHELDEDIJK een 7 km lang vrij gedeelte tot in Paal ©3, waar we kort van de dijk afdraaien en de weg tot in Graauw volgen. Verder door tot Zandberg en we draaien het fietspad op van de weg naar Hulst. Even verder komen we ook op het parcours van de A- en B-rijders en fietsen ook wij naar ’t Zeegat ©4.

Pasen 20 april


gwB: Ossenisse – Paal, 72 km


We verlaten Sint-Pauwels via de Zandstraat naar Kemzeke en volgen tot Kapellebrug. Daar volgen we naar en door Sint-Jansteen en voor de fietstunnel te Hulst rijden we door de industriezone richting Absdale. Halfweg  steken we de weg Hulst-Axel over om dan het Groot Eiland te bereiken ©1. In Luntershoek rechtsaf naar Vogelwaarde en rechtdoor naar Vogelfort waar we afslaan naar Oude Stoof. Via de Koningsdijk en de lange Hooglandsedijk bereiken we OSSENISSE en even verder Zeedorp aan de Scheldedijk. We volgen de dijk tot de Perkstraat waar we rechts afslaan en aansluiten op de Noordstraat, die we volgen tot voor Kloosterzande.

Onder de N689 door en we zoeken de betonfabriek in Walsoorden op waar een vrije vlucht start tot PAAL. Van hieruit rijden we zuidwaarts tot in Graauw ©2 en vervolgen verder langs kronkelende, golvende polderwegen opzij van Zandberg tot aan Nieuw Namen. We wippen over de landsgrens en volgen de Molenhoekstraat naar het Spaans Kwartier in De Klinge, waar we de doorteek maken naar de Lange Nieuwstraat. Van daaruit gaat het via de Sluisstraat en het Cappaertstraatje naar Het Kalf en verder langs de Houtvoorstraat naar de Shondstraat en ons lokaal.


gwA: Ossenisse – Paal, 82 km


Ommetje: Tussen Ossenisse en Zeedorp wordt via de Langeweg een lus gemaakt. We fietsen de Langeweg zuidwaarts op en draaien aan de Polderdijk af naar Kampen. Hier zoeken we terug de Schelde op aan ’t Hellegat en begint ons vrij gedeelte dat leidt naar Perkpolder.


Vrije gedeeltes


  1. Vanaf ‘t Hellegat (gwA, 8 km) of vanaf Zeedorp (gwB, 4,5 km) tot de Perkstraat vóór Perkpolder.
  2. Vanaf de helling in Walsoorden tot het binnenrijden van Paal (6,7 km).


gwC: Patrijzendijk – Graauw, 54 km


We volgen het parcours tot het Groot Eiland ©1, waar we aan het eind van de Achtste Verkorting rechtsaf de Havendijk opdraaien. Voorbij de PATRIJZENDIJK volgen we de Groot Cambrondijk en dwarsen de baan naar Zaamslag zodat we via de Haven- en de Meerdijk aan de N689 komen, juist onder Kuitaart. We dwarsen de baan en peddelen onder Lamswaarde door naar de Vitshoek waar we de Schenkeldijk opdraaaien naar Scheldevaartshoek. We zijn dan niet ver meer van GRAAUW ©2  en sluiten daar terug aan op het parcours.

Paasmaandag 21 april


gwB: Naar het kasteel van Laarne, 74 km


Vanop de schoolparking rijden we naar den Ossenhoek, rechtsaf langs den Tantoeter, door de Groen- en Collestraat, langs de ‘Gouden Leeuw’ en Kouterstraat naar het Wijnveld! Wat hobbelen in de Hooimanstraat, oversteken in de Edgar Tinelstraat, naar de Kwaadhoek en Sinaaidorp! Langs Zwaanaarde snellen we naar de Leebrug en verder langs de Gentdam (N70), afslaan in de Doorganstraat naar Bastelare. Hier rijden we rond Oudenbos, met een mooi nieuwe fietstunnel onder het spoor naar de Bareelstraat. Hier rechts en even verder links komen we in de Raveschoot. Hier dwarsen we de drukke N449 naar Magret, over de E17, door het gehucht ‘Klein-Gent’. Even langs de E17 en dan er nog 2 maal over, het lijkt wel een mini-bergrit. We komen volop in de Scheldestreek, slalommen tussen de vele waterpartijen en leuke weggetjes, we zijn hier ook in ‘heksengebied’!? Even verder arriveren we aan het fraaie kasteel van Laarne, meer dan een bezoek waard! Langs Laarne-dorp zoeken we nu andermaal de mooie binnenwegen op door de best genietbare Kalkense Meersen naar Kalken en langs de N407 naar Overmere. Eventjes richting Lokeren om terug de mooiere kleinere wegen op te zoeken. In de Lindestraat rijden we terug over de E17, rechtsaf naar de Everslaar en de Spoele. We dwarsen de ring, eventjes door Lokeren, rijden we over de Durme voorbij het natuurgebiedje ‘het Molsbroek’, opzij van de Ruiter naar de Luitentuit en Sinaaidorp. Tenslotte draaien we in Puivelde af naar de Lijkveldestraat en terug naar ons lokaal!


gwA: Naar het kasteel van Laarne, 84 km


Ommetjes:

  1. Aan het kasteel rijden we rechtdoor de Mellestraat in richting Wetteren Ten Ede en verder langs enkele kleinere straatjes sluiten we iets voorbij Laarne terug aan op het parcours.
  2. Iets voorbij Overmere rijden we langs de Damlos, rond Zele Heikant naar Everslaar


Vrije gedeeltes :


Voor de verandering, vandaag geen vrije gedeeltes!


gwC: Oudenbos - Overmere, 57 km


Deze gaat langs de Groenstraat naar Puivelde, voorbij de Kwaadhoek naar Sinaai en Zwaanaarde. Voor Daknam rechtdoor fietsen tot het rondpunt van de Gentdam, en verder langs Bastelare naar Oudenbos. Langs mooie weggetjes passeren we de Molenhoek, over de E17 naar  Overmere. Terug rijden we langs de Spoele en Ruiter, door de Puiveldse bossen naar de Eikenlaan en Ossenhoek.

Zaterdag 26 april

Voorstel van Wim Dhollander


Boerenkrijg Overmere

grA: 90 km Overmere 13u00
grB: 70 km Overmere 13u00
grC: 50 km Overmere 13u00


eoA:


Vertrekken doen we op de ruime parking van de sporthal Overmere in de Kasteeldreef. Eventjes rijden we op de grote baan richting Kalken, om zo snel mogelijk af te slaan in de Kalkense Meersen. Dit is een natuurgebied, onderdeel van de uitgestrekte Scheldemeersen, dat zijn bezoekers betovert met zijn diversiteit van coulissenlandschap, bomenrijen, hagen, waterpartijen, sloten, poelen, graslanden, enz., een paradijs voor flora en fauna. Langs de Schelde fietsen we op de nieuwe dijken door het nieuw aangelegde overstromingsgebied, dat hopelijk erger kan voorkomen! De vele waterputten wijzen cultuurhistorisch op een verleden van turfwinning! In Uitbergen draaien we richting Wichelen, over de Scheldebrug rechts in het industrieparkje naar Bruinbeke km 11. Vanaf hier ‘klimmen’ we geleidelijk naar het hoogste punt van deze trip de Kampenheuvel km 25-80 m! Eer we daar zijn passeren we eerst nog Smetlede en Oordegem. Dat we in de uitlopers zijn van de Vlaamse Ardennen hebben we reeds gevoeld? Even voorbij Letterhoutem merken we zeker het levensgrote beeld van De Romein op, als herinnering aan hun Romeins verleden! Verder rijden we langs Borsbeke naar de mooie dorpskern van Herzele. Mooie baantjes en een ravel (verharde voormalige spoorweg) brengen ons opzij van St-Lievens-Esse langs St-Ankelinks naar Smeerebbe, grondgebied Geraardsbergen! In Zandbergen rijden we over de Dender en zijn we halfweg km 45! In Pollare bollen we terug de Dender over naar Eichem en voor Ninove richting Nederhasselt. Langs mooie weggetjes, met ook een stukje kassei, komen we in Terwaren km 59. Door Haaltert km 65 fietsen we in Nieuwerkerken over de E40, met een wijde boog rond Aalst richting Hofstade. Terug zoeken we zoveel mogelijk de leuke baantjes op om in Schoonaarde terug over en langs de Schelde Uitbergen en Overmere te bereiken!


eoB:


Deze volgt hetzelfde parcours als de A’s tot iets voorbij Herzele km 29. Hier rijden ze eerst richting Woubrechtegem en verder langs Aaigem naar Terwarent km 39 en terug op het A-traject!


eoC:


Zij volgen tot Vlierzele km 22. Hier gaat het richting Zonnegem, in Vlekkem de E40 over naar Erondegem. Achter Lee weg naar de Vogelenzang terug op het A-parcours!

zondag 27 april


gwB: Petrusstraat – Scheldevaartshoek, 73 km


Vanuit Sint-Pauwels rijden we Kemzeke voorbij en langs de Kattestraat  bereiken we het rondpunt vóór Het Kalf. Hier fietsen we, parallel met de expresweg, tot aan het viaduct Vrasene-Verrebroek. We steken het viaduct over en verlaten onmiddellijk deze drukke baan naar de Duikeldam. We komen dan in Meerdonk en daar leidt de Bloempotstraat ©1 ons rechtdoor-rechtaan over de N451 en ten noorden van Drijdijk naar Klein- en Oud Arenberg.

We vervolgen onze weg richting Doel en naar Saftingen maar juist vóór de beruchte kasseien verlaten we deze oncomfortabele weg en zoeken de PETRUSSTRAAT op. Halfweg deze straat merken we plotseling dat sommigen zich “vrij” voelen en dat gevoel komt er voor iedereen tot aan de dijk en verder voorbij Emmahaven en Paal tot in Kruispolderhaven.

We zijn weer samen en volgen even richting Kloosterzande, maar Lamswaarde is dichterbij en opzij daarvan fietsen we langs de Ooststraat pal zuidwaarts en naar SCHELDEVAARTSHOEK. Even vóór Zandberg gaan we het fietspad op langs de grote weg ©2 en dan linksaf naar het Zeegat. Daar kiezen we voor de kreek Zestig Voet tot de schietstand Statenboom. 

Heel ver rechtdoor nu tot in Meerdonk, waar we via de mooie en soms windrijke Dijkstraat tot aan De Grote Saleghemgeul rijden. Via Het Kalf over de klassieke weg naar Kemzeke en langsheen de Grouwesteen bereiken we Sint-Pauwels. 


gwA: Petrusstraat – Scheldevaartshoek, 83 km


Ommetje: In Kruispolderhaven verlengen wij het vrij gedeelte tot het haventje van Walsoorden.  Aan de betonfabriek draaien we af naar Kruisdorp en verder mee tot de weg van Kloosterzande naar Graauw . In die Lange Nieuwstraat komen we aan de Ooststraat weer op het parcours van de gwB.


Vrije gedeelte: 


Vanaf het kruispunt Petrusstraat-Langestraat recht naar de Scheldedijk die we naar links helemaal volgen tot in Kruispolderhaven (gwB, 9,7 km) of tot in Walsoorden (gwA, 15,5 km).


gwC: Sint-Korneliusstraat – Krekenhoek, 51 km


Het parcours van de gwB volgen we tot even voorbij de Bloempotstraat ©1, waar wij níet Drijdijk, maar wèl de Kieldrechtse “Grote Geule” opzoeken waar de SINT-KORNELIUSSTRAAT ons langs leidt. We blijven dezelfde richting kiezen en komen zo aan een geconcentreerde KREKENHOEK: de Vlaamsche Kreek, De Rotte Kreek en de Graauwse Kreek. We fietsen er langs of over en dat brengt ons in Zandberg waar ook wij – zoals de A- en de B-rijders – het fietspad langs de grote weg oprijden ©2.

Privacy beleid

OK